30 januar 2025
Danes ni dovolj, da mladi pridobijo zgolj poklicne kvalifikacije – pomembno je, da se naučijo razmišljati, prilagajati in sodelovati. O tem sta govorila Gregor Mohorčič, direktor Centra za poklicno izobraževanje (CPI) in ravnateljica Strokovno tehniške gimnazije v Kranju, Lidija Goljat Prelogar v podcastu Moč gospodarstva.
Svet se hitro spreminja, zato morajo biti dijaki pripravljeni na stalno učenje in delo v različnih okoljih. Prav to je cilj modernizacije srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja.
Zakaj je poklicno izobraževanje danes drugačno?
V preteklosti je poklicno izobraževanje mladim zagotavljalo konkretne veščine za določene poklice. Danes pa je ključno ravnotežje med splošnimi in strokovnimi kompetencami. Kot poudarja Mohorčič, morajo šole sodelovati s trgom dela, da dijakom ponudijo znanja in kompetence, ki jih bodo resnično potrebovali.
Poleg tehničnih znanj so izjemno pomembne tudi osnovne veščine, kot so:
Tudi Goljat Prelogar, poudarja, da dijake učijo predvsem konceptov in načina razmišljanja, saj se znanja hitro spreminjajo: »Mlade je treba pripraviti na vseživljenjsko učenje in delo v timih. Kako pristopajo mladi k učenju danes, je povsem drugače kot pred 30 leti – spremenili so se mladi, spremenil se je svet.«
Praktične izkušnje in sodelovanje s podjetji
V šolstvu je vse več poudarka na inovativnosti in podjetniških kompetencah. Dijaki tehniške gimnazije v Kranju imajo priložnosti sodelovati v različnih projektih, se preizkusiti v javnem nastopanju ter spoznati inženirske poklice v praksi.
"Nekdo, ki je 20 let inženir, ne more imeti takih idej kot mladi, saj so manj obremenjeni in razmišljajo izven okvirjev. Naš cilj je, da dijaki radi prihajajo v šolo in se ob tem veliko naučijo,« je poudarila Goljat Prelogarjeva.
Spremembe v šolskem sistemu
Spremembe v izobraževalnem sistemu potekajo, a po mnenju strokovnjakov prepočasi. Kljub temu se šole prilagajajo in vpeljujejo inovacije. Do konca leta bo pripravljenih pet novih pilotnih programov s področja medijske tehnike, zdravstva in farmacije, prihodnje leto pa jih bo sledilo še več.
Pomemben izziv ostaja tudi odpravljanje stereotipov. Čeprav se zanimanje za tehniške poklice povečuje, še vedno obstaja potreba po boljšem informiranju mladih in njihovih staršev o možnostih, ki jih nudi poklicno izobraževanje.
Kako naprej?
Mladi imajo danes številne priložnosti za učenje in pridobivanje praktičnih izkušenj že v šolskih klopeh. Ključno je, da se jih spodbudi k inovativnosti, sodelovanju in razvoju kompetenc, ki jim bodo pomagale pri soočanju z izzivi prihodnosti. Šolski sistem se morda spreminja počasi, vendar je pomembno, da dijaki iz njega odnesejo znanja in sposobnosti, ki jim bodo koristile vse življenje.
Vir: https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/v-sodobnem-izobrazevanju-poudarek-kompetencam
FOTO: Marko Feist/Delo