17 junij 2022
Ob zaključku šolskega leta smo v iniciativi Inženirke in inženirji bomo! ponovno podelili priznanja Inženirska iskra prebojnim, izvirnim praksam, projektom, dogodkom ali osebam, ki so pomembno prispevale k razvoju, veljavi in navduševanju za inženirski poklic in inovativnost v družbi. V četrtek, 16. junija 2022, so v prostorih podjetja Danfoss Trata letošnje Inženirske iskre prejeli Nermin Bajramović, učitelj, ki matematiko uči z igrifikacijo, COPE d.d., dijaško podjetje, ki rešuje dva aktualna družbena problema, in Gregor Obreza za projekt Scanlify - avtomatsko preverjanje PCT pogoja.
»Danes poklicni izumitelji izgledajo kot normalni ljudje, sebe pa imenujejo inženirji. In kaj je bolje kot biti poklicen izumitelj, vsak dan odkrivaš nove stvari, spreminjaš okolico okoli sebe na bolje, pomagaš vsem, ljudem, živalim, planetu. Ampak za to potrebuješ troje stvari: pogum, drznost in znanje,« je v nagovoru prejemnike priznanj Inženirska iskra pozdravil dr. Miha Bobič iz podjetja Danfoss Trata, predsednik iniciative Inženirke in inženirji bomo! Skupaj s prof. dr. Stanislavom Pejovnikom, glavnim tajnikom Inženirske akademije Slovenije, in Lukom Renkom, pobudnikom projekta Sledilnik, so letošnjim prejemnikom podelili priznanja.
Učitelj, dijaško podjetje in inženirski aktivni državljan
Priznanja Inženirska iskra podeljuje iniciativa Inženirke in inženirji bomo! prebojnim, izvirnim praksam, projektom, dogodkom ali osebam, ki so v šolskem letu 2021/2022 pomembno prispevale k razvoju, veljavi in navduševanju za inženirski poklic in inovativnost v družbi. Prejemniki Inženirske iskre 2022 so:
Nermin Bajramović - učitelj, ki matematiko uči z igrifikacijo
Potrebni pogoji za inženirke in inženirje se začnejo z dobrimi učitelji in matematiko. Nermin Bajramović je v Osnovno šolo narodnega heroja Rajka Hrastnik vstopil nekaj tednov pred karanteno in se soočil z izzivi učenja in razumevanja matematike na daljavo. Zeleno tablo in kredo zamenja z virtualno tablo in šestilom. Virtualni svet zapolni s kvizi, igrifikacijo, timskim delom in tekmovanji ter dnevnimi izzivi in tekočo interakcijo z učenci. Odpre svojo spletno stran brez gesel, kjer naloge lahko reši tisti, ki to želi… izziv pač. Vsako šolsko uro začne z motivacijskim nagovorom. Ne manjka domačih nalog, vendar so pospremljene s temeljito razlago. Na koncu to učenci nagradijo s prizadevnostjo. S skoraj dvema desetletjema v poučevanju je Nermin natančno vedel, kako se mora spopasti s pastmi covida. Izkušnje nadgrajuje z didaktičnimi pripomočki, je soavtor interaktivnih animacij in vsebin. Kot človek, ki prisega na iskren odnos med generacijami in spoštljivost do znanja, je zagovornik nenehnega posodabljanja učnih procesov in spodbujevalec radovednosti mladih in njihovega samostojnega iskanja ter razkrivanja sveta in znanj. Od njega ne slišite, da so učenci preobremenjeni. Je pa potrebno iskati načine za motivacijo. S takimi učitelji se mladim izzivi približajo in postanejo dosegljivi. Spoštljivost, spodbuda in zaupanje v mlade so gradniki, ki jih je možno opaziti v celotnem odnosu do dela in učencev. Z zgrajeno samozavestjo in iskro v matematiki najlepše zanetimo inženirski ogenj. Zato zgledu Nermina Bajramovića podeljujemo Inženirsko iskro 2022.
COPE D.D. - dijaško podjetje
Občasno že zastavljanje cilja zbudi občudovanje in spoštovanje: do ambicije, videnja problema ali ponujene rešitve. Dijaško podjetje - v tipični maniri mlade generacije - s svojim projektom COPE d.d. brezkompromisno naslavlja ne enega, temveč dva aktualna problema: predelavo odpadne plastike in proizvodnjo energije. Razvili so ekstruder filamenta, s katerim na novo v uporabo predelajo plastiko za 3D-printerje. Drugi izdelek je vertikalna vetrnica, ciljajo na ekološko reševanje energetskega problema. Iz odpadnega aluminija so konstruirali vertikalno vetrnico za zapolnjevanje rastočih potreb po električni energiji. Na letošnjem nacionalnem tekmovanju Junior Achievement so osvojili tri prva in eno drugo mesto: med drugim kot najbolj inovativen izdelek, ter na področju krožnega gospodarstva. Dijaki 4. letnika elektrotehničnega strokovnega programa Gimnazije, elektro in pomorske šola Piran so se samozavestno lotili projektov in vžgali iskro sodelovanja, spodbude in zgleda, da se da - danes in pri nas. Z zaključkom tekmovanja projekta ni konec. Kratkoročni cilj ostaja, da se proizvodi izpopolnijo in postanejo bolj natančni ter zanesljivi. Potem pa tudi na trg. Očitno je, da bo ta inženirska iskra netila ogenj še naprej!
Scanlify – avtomatsko preverjanje PCT pogoja
Gregor Obreza bi lahko bil le študent. A je postal inženirski aktivni državljan. V okviru zaključevanja magistrskega študija na Fakulteti za strojništvo UL je pomagal rešiti izziv hitrega in avtomatiziranega preverjanja covid potrdila za približno 2.300 študentov in zaposlenih, ki dnevno vstopajo v zgradbo ULFS. Po razvoju prototipnega sistema, ki je bil zelo uspešno testiran na omenjeni fakulteti, je Gregor Obreza napravo in storitev komercializiral pod imenom Scanlify. Gre za pameten sistem za avtomatsko preverjanje PCT pogoja in hkrati mnogo več od tega. Inženirski duh temelji na reševanju problemov tega sveta. Gregor Obreza je izraz tega duha. Ko v svet vdre problem covida, inženirski duh začne reševati probleme, ki se postavijo pred nas. V dobro skupnosti. V sodelovanju s strojno in pravno fakulteto je izoblikoval produkt, ki prinaša poenostavitev, pocenitev, prilagodljivost in varovanje podatkov hkrati. Področja uporabe so praktično neomejene v javnem življenju. To je duh inženirstva, ki se prebudi, ko ga družba potrebuje. Tako je Gregor Obreza postal zgled, zaiskril in diplomiral preden je zaigral univerzitetni Gaudeamus igitur.
Projekta iz šolskih klopih, ki navdušujeta
Poleg Inženirskih isker smo s posebno omembo nagradili tudi dva projekta iz šolskih klopi, ki dokazujeta, da smo Slovenci res narod inženirjev, inovatorjev in pionirjev. Posebni omembi sta prejela projekta:
Izdelava ročnega orodja za obdelavo lesa s hladno plazmo – Gimnazija Vič, Ljubljana
Raziskovalna naloga dijakov Gimnazije Vič, ki je potekala pod mentorstvom učiteljice Alenke Mozer in v sodelovanju z Biotehniško fakulteto UL, osvetljuje potencial navduševanja mladih za inoviranje in inženirske poklice z raziskovalnimi nalogami in izkustvenim, interdisciplinarnim učenjem: naravoslovnih, tehniških, pa tudi poslovnih vsebin. Cilj dijaške skupine je bil razviti novo ročno orodje za obdelavo lesenih površin, ki temelji na plazemski tehnologiji. Na Vilnius International Project Olympiad je projekt prejel zlato medaljo, na prvem slovenskem ScienceJam 2022, znanstveno-podjetniškim tekmovanjem za srednješolce, pa so osvojili tretje mesto.
ŠKRINCA, dijaški start-up
ŠKRINCA, dijaški start-up, se je idejno rodil in preobrazil v podjetniško idejo v sodelovanju Srednje tehniške in poklicne šole Trbovlje ter podjetniškega inkubatorja Katapult. Namesto prvotno zastavljenega videa so dijaki prišli na idejo, da bi resnično dobro predstavili Katapult, če bi ga izkusili. Zakaj pa ne?! In rodila se je Škrinca. »Zanjo Trboveljčan ve, da pomeni napolitanko,« dijaki pa so tako poimenovali večfunkcijsko orodje v obliki napolitanke. Ne le, da je Katapult znal prepoznati potencial in je Dominika, Danijela, Roja in Jana podprl s poslovnimi in tehničnimi znanji ter orodji; zavzetim dijakom je omogočil neprecenljivo izkušnjo start-upa v najstniških letih. Zavedajoč se, da vsak mlad človek, nadarjen za tehniko, in še podjeten za povrh, s podporo v okolju bogati trg talentov 21. stoletja.
Medijski odzivi:
- 24ur.com